• تصوف به عنوان يك گرايش خاص، در اواسط قرن دوّم هجرى آغاز شد و در نيمه دوّم قرن چهارم، به صورت يك مكتب مطرح گرديد؛ امّا بسيارى از اصول و مسائل آن، در قرن ششم و هفتم تبلور يافت و تازه همين اصول هم داراى ابهام بود.پژوهشى در نسبت دين و عرفان، صص 41 - 43. از اين رو برخورد امامان«عليهم السلام» به طور عمده با رفتارها و كردارهايى بود كه با روح اصيل اسلام منافات داشت و اين قبيل رفتار و اعمال را نبايد به

  • احاديثی که دوازده امام را بیان می کننداز جمله احاديث موثق و صحيحي اند كه به طور متواتر در كتب روايي آمده است تا جايي كه با بررسي هاي انجام شده اينگونه به دست مي آيد كه مجموعه احاديثي كه به مضمون فوق از سنّي و شيعه به ما رسيده، 271 حديث است كه به ذكر چند نمونه از احاديث اهل سنت بسنده مي‌كنيم:

  • به نظر علماي اسلام اگر اعتقاد فرقه اي موسوم به اهل حق مخالف با قطعيات اسلام باشد آن فرقه محكوم به كفر بوده واز جرگه مسلمين خارج است؛ ولي اگر انحراف آنها در حدي نباشد كه مسلّمات اسلام را انكار كنند جزء مسلمين خواهند بود.

  • تحریف آیین مسیح در گذر تاریخ
    بررسی تحریف در آیین مسیحیت در گروی مطالعه ی تاریخ زندگانی حضرت مسیح و آشنایی با تاریخ کلیسا است.
    در مورد تاریخ مسیحیت اولین سؤالی که به ذهن می رسد این است که آیا مجموعه ی مدون و معتبری از زندگانی حضرت مسیح وجود دارد؟ و یا اینکه تا چه حد می توان به سیره ی حضرت مسیح دست یافت؟

  • بابل براي سالیان درازی مركز تمدن و علم و فرهنگ بود و نام آن در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان بسیار آمده و قرآن مجید از آن یاد کرده است. ر حفاریهایی که در اماکن مختلف عراق صورت گرفته، مجسمه ی خدایان بی شماری از زیر خاک بیرون آمده و به موزه های جهان منتقل شده است. این خدایان صورت تکامل یافته ی آنیمیسم ابتدایی بوده اند. بابل نیز تحول و تکامل دین از فتیشیسم تا اعتقاد به خدایان را تجربه کرد.

  • از دير زمان تا كنون بين دين شناسان اختلاف وجود داشته كه آيا دين زرتشت آيين توحيدي است، مبتني بر ثنويت و دوگانگي است؟ اكنون هم نظريه مسلمي در اين باره وجود ندارد؛ زيرا در «أوستا» شواهدي بر هر كدام يافت مي شود.و اگر مقصود از مجوس كه در قرآن (حج آيه 17) و روايات اسلامي ذكر شده زرتشتيان باشد آنها داراي كتاب آسماني بوده كه در اثر سلطه اسكندر به ايران از بين رفته است.

  • آنچه با عناويني چون آيينها ، اديان و مكاتب در جهان امروز مطرحند به طور كلّي به دو گروه تقسيم مي شوند ؛ آيينها و مكاتب صرفاً بشري كه به هيچ وجه ادّعاي از جانب خدا بودن ندارند مثل آيين كنفسيوس ، بوديسم ، آيين شينتو ، هندويسم ، تائوئيسم، جينيسم ، آيين سيك و ... ؛ و گروه دوم اديان و مكاتب آسماني كه مدّعي الهي بودن و از جانب خدا بودن هستند مثل آيين زرتشت ، يهوديّت ، مسيحيّت و اسلام.

  • حيات سياسى يهوديان از فراز و نشيب هاى فراوانى برخوردار بوده به طورى كه زندگى قبايلى آنان طى قرون مختلف در سرزمين ها و شرايط مختلفى، رقم خورده است.
    بنى اسرائيل، (430) سال در مصر زندگى كردند (كتاب مقدس، 1995م، خروج: 12/ 40). سرانجام، (1220) سال قبل از ميلاد مسيح(ع) به رهبرى

  • در رابطه با آيين زرتشت ابهامات و اشكالات متعددى وجود دارند. برخى از اين اشكالات جنبه تاريخى دارند، برخى كلامى و اعتقادى‏اند، بعضى مربوط به وثاقت كتاب آسمانى و اشكالاتى نيز راجع به حوزه‏هاى اخلاقى و رفتارى و يا نظام اجتماعى و خانوادگى آن مربوط مى‏شود. اكنون به اختصار به پاره‏اى از اين موارد اشاره مى‏كنيم. يك.

  • شما مي توانيد از كتابهايي كه براي معرفي و آشنايي با اديان نوشته شده استفاده كنيد و مستقيم به خود آن كتابها مراجعه ننماييد چون در تخصص شما نيست و ممكن است دچار ابهام و شبه گرديد و نتوانيد شبهات خود را حل نماييد. اگر براي كسب اطلاع و آگاهي بر اشكالات و موارد نقض آنها باشد اشكالي ندارد ولي بايد خيلي مراقب باشيد.

جريان فراماسونري چيست؟

كلمه ماسون (mason) يعني بنّا، فراماسون (Freemason) يعني بنّاي آزاد. در زبان فارسي واژه هايي نظير فراموشخانه، فراماسون، فراي مايسان، فريمشن، فريمسن، بنّايان آزاد و. . . مترادف واژه فراماسونري محسوب مي شود و در عربي نيز اصطلاحات «الماسونيه»، «البنايه الحره»، « الماسونيه الحره»، «الفرمصونيه» متداول است. وجه تسميه گزينش اين نام براي تشكيلات مخفي اي كه چگونگي ايجاد و تطور آن بعد از ساليان دراز همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد اين گونه توضيح داده شده كه بنّايان در زمره آن دسته از صنوفي قرار داشتند كه به جهت اهميت حرفه آنان از بيگاري براي اشراف و ارباب كليسا معاف شدند و به همين جهت بنّاي آزاد لقب گرفتند. همچنين گفته اند شرط پذيرش عضو جديد و شاگرد در صنف بنّايان، برده نبودن متقاضي و آزاد بودن وي بوده است و همين امر سبب شده كه اين نام براي تشكيلات مزبور برگزيده شود. درخصوص زمان پيدايش اين تشكيلات اتفاق نظر وجود ندارد و به واسطه وجود اخبار متناقض و غير واقعي هاله اي از ابهام و خرافه تاريخچه اين جمعيت را احاطه كرده است. اين امر بي ترديد ناشي از تمايل ماسون ها به پررمز و راز جلوه دادن مسلك فراماسونري است كه به نحوي حس كنجكاوي افراد را نسبت به اين موضوع جلب كرده تا موجبات گرايش افراد ناآگاه را به مسلك خود فراهم نمايند.
ماسونري يك تشكيلات منظم جهاني است كه بر اركان دولت هاي جهان و اكثر وجوه زندگي سياسي، اقتصادي و فرهنگي جوامع، سلطه يافته است و بسيار هم آزادانه عمل مي كند. كسي كه عضو فراماسونري است، ماسون يا فراماسون ناميده مي شود. ساختماني كه مركز فعاليت ماسونهاست لژ نام دارد. يكي از بزرگترين اهداف گروه هاي ماسوني اين است كه زمينه را براي حكومت فردي از بين ماسون ها با عنوان نمادين ضد مسيح (Antichrist = دجال)، يا به تعبير بعضي از گروه هاي ماسوني، فرعون جديد (New Pharaoh) آماده كنند. فراماسونري جمعيتي سرّي است كه كسي به راحتي نمي تواند در حريم آن نفوذ كند و اگر هم راه يافت، مكلف است اسرار آن را مكتوم نگه دارد؛ اما با اين وجود، كساني توانستند به حريم آن نفوذ كنند و به اسناد و مدارك مهمي دست يابند و موفق به كشف و افشاي اسرار آنها شوند. همه ي اين افراد متفق الرأي هستند كه: «مسئله يك توطئه است كه اين توطئه از اواخر قرن هجدهم آغاز شده و تا به امروز هم با موفقيت تمام ادامه دارد و هدف نهائي آن ايجاد يك حكومت جهاني «شيطاني» است و براي پياده كردن آن در سراسر عالم، به يك مبارزه وسيع و بي امان دست زده اند. »
برخي اهداف فراماسونري به صورت خلاصه عبارتند از :
1- نابودي تمام مظاهر توحيد و يكتاپرستي در جهان.
2 - به دست گرفتن حكومت و قدرت در تمام كشورهاي جهان از طريق شبكه ي گسترده ي ماسوني در تمام ممالك دنيا.
3 - تخريب مسجد الاقصي و كشف معبد سليمان و بازسازي آن در ابتداي قرن 21.(44)
4 - پركردن معبد سليمان از بت ها و نمادهاي ماسوني به عنوان اصلي ترين پرستشگاه ماسوني.
5 - برقراري حكومت جهاني شيطاني به پايتختي معبد سليمان در اورشليم (بيت المقدس).
6 - به حكومت رساندن قدرتمندترين فراماسون با عنوان نماديين ضد مسيح (Antichrist= دجال) در ابتداي قرن 21.
جهت آشنايى با برخى از زواياى مختلف فراماسونرى مطالعه منابع ذيل مفيد است:
1- معماران تباهى، ج 1 تا 4، دفتر پژوهش‏هاى مؤسسه كيهان، انتشارات كيهان، 1368
2- اسرار انجمن‏هاى محرمانه، رنه آللو، ترجمه ناصر موفقيان، نشر شباويز 1368
3- درآمدى بر تاريخ فراماسونرى در ايران، حامد الگار، ترجمه يعقوب آژند، نشر گسترده، 1360
4- فراماسونرى در ايران، محمود كتيرايى، نشر اقبال، 1347
5- فراموش‏خانه و فراماسونرى در ايران، اسماعيل رايين، نشر اميركبير، 1357
6- جهان زير سلطه صهيونيسم، دفتر سياسى سپاه
7 - فراماسونري چيست ، دكتر موسي نجفي - موسي حقاني ، روزنامه كيهان ، 31/2/86،صفحه 8 (پاورقي) .
8 - معرفي يک کتاب : مباني فراماسونري ، ترجمه جعفر سعيدي گروه تحقيقات علمي ترکيه (يحيي هارون) ، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامي ، 1384 . در اين كتاب روابط تاريخي فراماسونري و يهود از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته و با استفاده از متون ديني يهود و اسناد و مدارك قابل توجه مربوط به صهيونيست ها و فراماسون ها، همساني و تمايلات و تشابهات فراواني را كه در مباني فلسفي، تشكيلات سازماني، آداب و سنن و علائم و … دارند فرا روي خوانندگان قرار مي دهد. عليرغم نقش موثر و بارز فراماسونري در تحولات سياسي – اجتماعي قرون اخير در غرب و نقش مخرب آن در جهان سوم و بويژه کشورهاي اسلامي، متاسفانه، تاکنون تحقيق مستند، جامع و بيطرفانه اي به زبان فارسي در اين باره صورت نگرفته است. با وجود تلاش و کوشش زيادي که در جهت ناديده گرفتن و يا کم اهميت جلوه دادن نقش فراماسونري و فراماسون ها در سرنوشت سياسي، اقتصادي و فرهنگي ملل جهان و بويژه ملل مستعمره و وابسته صورت گرفته و مي گيرد، اما افراد دردمند و متعهد و اذهان کنجکاوي به بررسي ابعاد اين سازمان مخفي جهاني پرداخته و ابعاد ناشناخته آن را تا آنجا که منابع و اطلاعات در دسترس همه است برملا کرده اند. گروه تحقيقات علمي ترکيه در صدد بر آمده است، تا روابط تاريخي فراماسونري و يهود را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داده و نمونه هاي بارز آن را در کشور ترکيه نشان دهد. اين گروه با استفاده از متون ديني يهود و اسناد و مدارک قابل توجه مربوط به صهيونيست ها و فراماسون ها، همساني ها، تشابهات و تمايلات فراواني را در مباني فلسفي، تشکيلات ساماني، آداب و سنن، علائم، رنگ ها، اشکال و ابزارهاي مقدس ( با معاني رمزي)، سوگند خوردن به تورات و وحدت رويه و عمل در تحولات سياسي کشورهاي اسلامي، فراروي خوانندگان قرار مي دهد که مي توان نمونه هاي آن را در ساير کشورهاي اسلامي از جمله ايران کاملا محتمل دانست. اين بدان معنا نيست که اين کتاب که حاصل کار چندين ساله گروه تحقيقات علمي ترکيه است، از هر حيث بي عيب و بي نظير است؛ بلکه نخستين کوشش جدي در اين راه است که مي تواند براي مردم ترکيه و ايران مفيد و آموزنده بوده و سرآغاز تحقيقات عميق تر و جدي تر در اين زمينه باشد. عناوين فصول اين کتاب بدين شرح است: 1- يهود 2- فراماسونري و يهود 3- فراماسونري و آداب و رموز 4- فراماسونري و دين 5- فراماسونري و اخلاق 6- فراماسونري و اقتصاد 7- فراماسونري و سياست 8- فراماسونري و تعليم و تربيت 9- فراماسونري و انقلاب 10- فراماسونري و کمونيسم 11- فراماسونري در صحنه (ليست ها) 12- فراماسون ها و حقيقت بخش اول: تئوري اولسيون بخش دوم: انحطاط و تغيير اديان بخش سوم: ماسون ها و ماترياليسم