• اختلاف اساسي اهل سنّت واقعي (شيعه) و اهل سنّت رايج ، در بحث خلافت رسول خدا (ص) مي باشد كه چنين كسي را متكلّمين هر دو مذهب ، امام مي گويند. پس در چنين موردي كه هر دو گروه ، استدلالاتي بر ادّعاي خود دارند بايد سراغ عقل رفت و از عقل خواست كه بين اين استدلالها قضاوت عادلانه كند.

  • در تمام اديان الهي دستور العمل هاي بندگي و عبادت خداوند، كه به آنها احكام يا شرعيّات گفته مي شود وجود دارد، هر چند از حيث كيفيّت و كميّت متفاوت بوده اند. و از جمله آن احكام، نماز است كه از قوانين شرعي اديان الهي محسوب مي شوند . امّا در رابطه با چگونگي و كميّت نماز و روزه در دين يهود و مسيحيت بايد گفت: نماز مسيحيان به دعا نزديك تر است تا به مجموعه اى از اعمال.

  • شاخص هاى اساسى حقانيت يك دين چهار چيز است:
    1. بنياد الهى‏ اصل الهى بودن يك دين از راه هاى زير قابل بررسى است:

  • سني و شيعه در اصل اعتقاد به توحيد و نبوت و معاد و قرآن و كعبه و وجوب نماز و روزه و زكات و بقيه فروع دين و در بسياري از احكام و محرمات مانند حرمت قمار و شراب و دروغ و غيبت و... وحدت نظر دارند. اما در مسائل جزئي و امور عبادي مانند نحوه وضو گرفتن، نحوه نماز خواندن و...اختلاف نظر دارند كه همه به مبناي كلامي واعتقادي بر مي گردد .

  • براي روشن شدن مطلب به اين نكات توجه كنيد:يكي از مهمترين اختلافاتي كه بين شيعه و اهل سنت در نحوه نماز خواندن وجود دارد در باز و بسته بودن دست در حين نماز است در اين رابطه بايد گفت كه نمازي كه شيعيان مي خوانند كاملا شبيه نمازي است كه پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله ) مي خواند و به اين مطلب حتي در كتب معروف اهل سنت هم اذعان شده است. براي نمونه به اين مورد توجه كنيد:

  • معناي شيعه:
    قبل از هر چيز لازم است مختصري شيعه را تعريف كنيم و ببينيم شيعه به چه معناست؟ واژه شيعه در لغت به معناي پيرو است و از نظر كلامي و اعتقادي , شيعه به كسي گفته مي شود كه اولين خليفه و جانشين پيامبر(ص) را علي (ع) بداند. شيعه بودن بعد از مسلمان بودن است. مسلمان, يعني كسي كه اصل توحيد معتقد است و شيعه, يعني كسي كه علاوه بر اعتقاد به توحيد، به اصل ولايت نيز اعتقاد دارد.

  • در ابتدا لازم است چند واژه تعريف شود:
    الف: تعريف دين:
    تعريف دين هر چند ساده به نظر مي رسد ولي با دقت در آن مي توان متوجه شد كه بسيار كار مشكلي است. يرچادالياده مي گويد: «هيچ كلمه اي غير دين نباشد كه همواره و آشكارا خيلي صاف و ساده به كار رود، ولي در واقع نمايان گر نگرش هايي باشد كه نه فقط بسيار متفاوت اند، بلكه گاه مانعه الجمع اند»

  • حقيقت همه اديان توحيدى - كه پيامبران الهى مروج و مبلغ آن بوده اند - يكى است و بر اصول اعتقادى يگانه - كه از جانب خداوند متعال بيان شده - استوار است.

  • مشهور است كه زرتشت پيامبر بوده است ؛ امّا دليلي قانع كننده در اين باب وجود ندارد. نام وي در هيچ كتاب آسماني يا در گفتار هيچ انسان معصومي به عنوان پيامبر ذكر نشده و دلائل تاريخي متقني نيز وجود ندارد كه وي پيامبر بوده باشد. در اين كه او ادّعاي نبوّت داشته شواهدي وجود دارد ؛ امّا در اين كه در ادّعاي خود صادق بوده دليلي در دست نيست.

  • با توجّه به آيات قرآن، خداوند متعال يقيناً غير از اسلام دين ديگري نيز نازل نكرده است؟! از منظر قرآن، دين تمام انبياء يكي آن هم اسلام بوده؛ يعني دين يكي است و همه ي انبياء نيز آمده اند براي ابلاغ و حفظ و تبيين همان دين. لذا اگر امروزه صدها دين وجود دارد، اينها را خدا نازل نكرده بلكه همه را بشر ساخته است. مثلاً هندوها ابداً دين خودشان را دين نازل شده از سوي خدا نمي دانند.

جريان فراماسونري چيست؟

كلمه ماسون (mason) يعني بنّا، فراماسون (Freemason) يعني بنّاي آزاد. در زبان فارسي واژه هايي نظير فراموشخانه، فراماسون، فراي مايسان، فريمشن، فريمسن، بنّايان آزاد و. . . مترادف واژه فراماسونري محسوب مي شود و در عربي نيز اصطلاحات «الماسونيه»، «البنايه الحره»، « الماسونيه الحره»، «الفرمصونيه» متداول است. وجه تسميه گزينش اين نام براي تشكيلات مخفي اي كه چگونگي ايجاد و تطور آن بعد از ساليان دراز همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد اين گونه توضيح داده شده كه بنّايان در زمره آن دسته از صنوفي قرار داشتند كه به جهت اهميت حرفه آنان از بيگاري براي اشراف و ارباب كليسا معاف شدند و به همين جهت بنّاي آزاد لقب گرفتند. همچنين گفته اند شرط پذيرش عضو جديد و شاگرد در صنف بنّايان، برده نبودن متقاضي و آزاد بودن وي بوده است و همين امر سبب شده كه اين نام براي تشكيلات مزبور برگزيده شود. درخصوص زمان پيدايش اين تشكيلات اتفاق نظر وجود ندارد و به واسطه وجود اخبار متناقض و غير واقعي هاله اي از ابهام و خرافه تاريخچه اين جمعيت را احاطه كرده است. اين امر بي ترديد ناشي از تمايل ماسون ها به پررمز و راز جلوه دادن مسلك فراماسونري است كه به نحوي حس كنجكاوي افراد را نسبت به اين موضوع جلب كرده تا موجبات گرايش افراد ناآگاه را به مسلك خود فراهم نمايند.
ماسونري يك تشكيلات منظم جهاني است كه بر اركان دولت هاي جهان و اكثر وجوه زندگي سياسي، اقتصادي و فرهنگي جوامع، سلطه يافته است و بسيار هم آزادانه عمل مي كند. كسي كه عضو فراماسونري است، ماسون يا فراماسون ناميده مي شود. ساختماني كه مركز فعاليت ماسونهاست لژ نام دارد. يكي از بزرگترين اهداف گروه هاي ماسوني اين است كه زمينه را براي حكومت فردي از بين ماسون ها با عنوان نمادين ضد مسيح (Antichrist = دجال)، يا به تعبير بعضي از گروه هاي ماسوني، فرعون جديد (New Pharaoh) آماده كنند. فراماسونري جمعيتي سرّي است كه كسي به راحتي نمي تواند در حريم آن نفوذ كند و اگر هم راه يافت، مكلف است اسرار آن را مكتوم نگه دارد؛ اما با اين وجود، كساني توانستند به حريم آن نفوذ كنند و به اسناد و مدارك مهمي دست يابند و موفق به كشف و افشاي اسرار آنها شوند. همه ي اين افراد متفق الرأي هستند كه: «مسئله يك توطئه است كه اين توطئه از اواخر قرن هجدهم آغاز شده و تا به امروز هم با موفقيت تمام ادامه دارد و هدف نهائي آن ايجاد يك حكومت جهاني «شيطاني» است و براي پياده كردن آن در سراسر عالم، به يك مبارزه وسيع و بي امان دست زده اند. »
برخي اهداف فراماسونري به صورت خلاصه عبارتند از :
1- نابودي تمام مظاهر توحيد و يكتاپرستي در جهان.
2 - به دست گرفتن حكومت و قدرت در تمام كشورهاي جهان از طريق شبكه ي گسترده ي ماسوني در تمام ممالك دنيا.
3 - تخريب مسجد الاقصي و كشف معبد سليمان و بازسازي آن در ابتداي قرن 21.(44)
4 - پركردن معبد سليمان از بت ها و نمادهاي ماسوني به عنوان اصلي ترين پرستشگاه ماسوني.
5 - برقراري حكومت جهاني شيطاني به پايتختي معبد سليمان در اورشليم (بيت المقدس).
6 - به حكومت رساندن قدرتمندترين فراماسون با عنوان نماديين ضد مسيح (Antichrist= دجال) در ابتداي قرن 21.
جهت آشنايى با برخى از زواياى مختلف فراماسونرى مطالعه منابع ذيل مفيد است:
1- معماران تباهى، ج 1 تا 4، دفتر پژوهش‏هاى مؤسسه كيهان، انتشارات كيهان، 1368
2- اسرار انجمن‏هاى محرمانه، رنه آللو، ترجمه ناصر موفقيان، نشر شباويز 1368
3- درآمدى بر تاريخ فراماسونرى در ايران، حامد الگار، ترجمه يعقوب آژند، نشر گسترده، 1360
4- فراماسونرى در ايران، محمود كتيرايى، نشر اقبال، 1347
5- فراموش‏خانه و فراماسونرى در ايران، اسماعيل رايين، نشر اميركبير، 1357
6- جهان زير سلطه صهيونيسم، دفتر سياسى سپاه
7 - فراماسونري چيست ، دكتر موسي نجفي - موسي حقاني ، روزنامه كيهان ، 31/2/86،صفحه 8 (پاورقي) .
8 - معرفي يک کتاب : مباني فراماسونري ، ترجمه جعفر سعيدي گروه تحقيقات علمي ترکيه (يحيي هارون) ، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامي ، 1384 . در اين كتاب روابط تاريخي فراماسونري و يهود از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته و با استفاده از متون ديني يهود و اسناد و مدارك قابل توجه مربوط به صهيونيست ها و فراماسون ها، همساني و تمايلات و تشابهات فراواني را كه در مباني فلسفي، تشكيلات سازماني، آداب و سنن و علائم و … دارند فرا روي خوانندگان قرار مي دهد. عليرغم نقش موثر و بارز فراماسونري در تحولات سياسي – اجتماعي قرون اخير در غرب و نقش مخرب آن در جهان سوم و بويژه کشورهاي اسلامي، متاسفانه، تاکنون تحقيق مستند، جامع و بيطرفانه اي به زبان فارسي در اين باره صورت نگرفته است. با وجود تلاش و کوشش زيادي که در جهت ناديده گرفتن و يا کم اهميت جلوه دادن نقش فراماسونري و فراماسون ها در سرنوشت سياسي، اقتصادي و فرهنگي ملل جهان و بويژه ملل مستعمره و وابسته صورت گرفته و مي گيرد، اما افراد دردمند و متعهد و اذهان کنجکاوي به بررسي ابعاد اين سازمان مخفي جهاني پرداخته و ابعاد ناشناخته آن را تا آنجا که منابع و اطلاعات در دسترس همه است برملا کرده اند. گروه تحقيقات علمي ترکيه در صدد بر آمده است، تا روابط تاريخي فراماسونري و يهود را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داده و نمونه هاي بارز آن را در کشور ترکيه نشان دهد. اين گروه با استفاده از متون ديني يهود و اسناد و مدارک قابل توجه مربوط به صهيونيست ها و فراماسون ها، همساني ها، تشابهات و تمايلات فراواني را در مباني فلسفي، تشکيلات ساماني، آداب و سنن، علائم، رنگ ها، اشکال و ابزارهاي مقدس ( با معاني رمزي)، سوگند خوردن به تورات و وحدت رويه و عمل در تحولات سياسي کشورهاي اسلامي، فراروي خوانندگان قرار مي دهد که مي توان نمونه هاي آن را در ساير کشورهاي اسلامي از جمله ايران کاملا محتمل دانست. اين بدان معنا نيست که اين کتاب که حاصل کار چندين ساله گروه تحقيقات علمي ترکيه است، از هر حيث بي عيب و بي نظير است؛ بلکه نخستين کوشش جدي در اين راه است که مي تواند براي مردم ترکيه و ايران مفيد و آموزنده بوده و سرآغاز تحقيقات عميق تر و جدي تر در اين زمينه باشد. عناوين فصول اين کتاب بدين شرح است: 1- يهود 2- فراماسونري و يهود 3- فراماسونري و آداب و رموز 4- فراماسونري و دين 5- فراماسونري و اخلاق 6- فراماسونري و اقتصاد 7- فراماسونري و سياست 8- فراماسونري و تعليم و تربيت 9- فراماسونري و انقلاب 10- فراماسونري و کمونيسم 11- فراماسونري در صحنه (ليست ها) 12- فراماسون ها و حقيقت بخش اول: تئوري اولسيون بخش دوم: انحطاط و تغيير اديان بخش سوم: ماسون ها و ماترياليسم